Expo meester-leerlingtraject – Sasha Wardell & Sophie Watelle
Gepubliceerd op
11 mrt. 2024
Ambachtelijk slipcasten uit gedeelde passie voor porselein
Het vakmanschap ambachtelijk slipcasting is het vormgeven door het gieten van vloeibare porselein in een plaaster malle. Om te kunnen slipcasten, maken we eerst een moedervorm, een prototype. Die moedervorm wordt traditioneel in gips vervaardigd.
Je modelleert het gips met handgereedschap of op een gipsdraaibank. Als de moedervorm klaar is, maak je er een negatieve gietvorm of malle rond. De gietvorm voor slib is altijd vervaardigd uit gips. De gietvorm moet waterabsorberend zijn om te kunnen slipcasten. Daarna wordt het vloeibare porseleinslib in de gietvorm gegoten en na een tijdje weer uitgegoten. Aan de binnenzijde van de gietvorm blijft een dunne laag slib achter, zo ontstaat het werkstuk.
Het opleidingstraject hebben we opgedeeld in 3 delen:
Een eerste onderdeel was het doorgeven van de kennis en aanleren van de ambacht. In het vervaardigen van een traditioneel thee- of koffieset komt alle complexiteit van de ambacht aan bod.
Om alle opgedane kennis en kunde goed in te oefenen en als bewijs van meesterschap, ontwierp en vervaardigde Sophie tijdens dit leerproces een eindwerk.
Het thema voor het eindwerk is design met wortels, ‘een Vlaams servies anno 2023’. Voor het ontwerp van de koffie- en theeset zijn we op zoek gegaan naar het architype ‘Vlaams Servies’. Na onderzoek zijn we onvermijdelijk uitgekomen op de serviezen van de manufactuur van Royal Boch in La louvière. In ieder Vlaams gezin roept de Boch collectie herinneringen op. Het behoort tot het collectief geheugen. De vorm van het servies is daarop gebaseerd en we zijn verder gaan experimenten met verschillende materialen, productie- en afwerkingstechnieken.
Daarna hebben we de kopvorm gebruikt om veel verschillende technieken van slipcasting in porselein op uit te oefenen. We zijn gestart met de meest traditionele productie- en afwerkingtechnieken in een malle om dan vervolgens te experimeteren met technieken, geïnspireerd door andere keramisten. We evolueerden naar een soort archivering van veel verschillende soorten technieken om te slipcasten met porselein.
Om dat te kunnen vastleggen en doorgeven hebben we een matrix van kopjes uitgewerkt. Daarin worden de verschillende technieken (baktemperaturen, glazuren, soorten porselein, …), verschillende oppervlakte bewerkingen (watererosie, carving, perforatie, …), toevoegingen, kleuren, … in beeld gebracht. Een paar van de technieken zijn dan uitgewerkt in een thee-of koffieset. Het boeiende eraan zijn de oneindige experimenteer mogelijkheden. Zo blijft het een work in progress.
Vervolgens zetten we in op het doorgeven en delen van de opgedane kennis en vaardigheid in diverse workshops, in groep of op maat:
- Workshops in groep in het MAM, mind and makerslab te Brugge.
Enkelvoudige mallen maken voor gieten in porselein, werken met gietporselein en papierporselein, maak je eigen servies van A tot Z,… - Workshops op maat of in kleine groepen (max 6) in atelier in Damme, van initiatie, ontdek je eigen creativiteit tem het vervaardigen van complexe gietmallen.
- masterclasses ‘complexe gietmallen’, Sophie Watelle samen met Kris De Clercq
- Teambuilding, ont-moeten met de handen in de klei.
Einddoel
📆 woensdag 13 maart 2024 - zaterdag 16 maart 2024
🕓 10u30 - 17u30
📍 Sashuis - Wijngaardplein 14 - Brugge
💶 Gratis
🔗 Keramiek van Sophie
Deze beurs was een stevige duw in de rug om dit vakmanschap door te geven en nieuw leven in te blazen en om onze dromen voor de toekomst vorm te geven zodat ook de komende generaties hun verhaal in porselein kunnen gieten.
Graag betuigen we onze dankbaarheid aan iedereen die dit meestertraject mogelijk heeft gemaakt: Vlaamse overheid cultureel erfgoed, handmade in Brugge, cel cultureel beleid Brugge, werkplaats immaterieel erfgoed, familie en vrienden, …